Indberetningspligt og løbende afrapportering ophører ved udgangen af 2023.


Databasen for COVID-19 senfølger er etableret efter ønske fra regionernes sundhedsdirektører og det faglige miljø. Med ønsket om etablering af databasen fulgte også en tidsbegrænset, ekstra bevilling til RKKP. Ekstra bevillingen slutter ved udgangen af 2024. Herefter vil databasen skulle igennem en prioriteringsrunde i lighed med, hvordan øvrige nye databaser prioriteres af RKKP’s bestyrelse.

Organisering af udredning og behandling af COVID-19 senfølger går i retning af normalisering. Det betyder, at COVID-19 senfølgeklinikker lukker, og patienter fremadrettet vil blive udredt og behandlet på flere forskellige enheder i både primær og sekundær sektor. Normaliseringen er allerede sket i Region Hovedstaden og Sjælland, og de øvrige regioner forventes at følge dette i løbet af 2024.

Konsekvenserne for Databasen for COVID-19 senfølger er, at identifikation af populationen og definition af relevante indikatorer bliver endnu mere udfordret.

Styregruppen for databasen har derfor besluttet, at databasen lukker ved udgangen af 2024. Indberetningspligt og løbende afrapportering ophører dog allerede ved udgangen af 2023, idet det ikke giver faglig mening at indsamle data på nye patienter og afrapportere data som følge af den ny organisering af udredning og behandling. I praksis ophører det i november 2023 i forbindelse med en teknisk ændring i model for indberetning og afrapportering (Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR) omlægning).

Styregruppen ser stor værdi i follow up på de indberettede patientforløb og en sammenfatning af den viden databasen har bidraget til. I 2024 vil styregruppen derfor udarbejde en afsluttende rapport via data fra centrale registre (uden medfølgende datasæt).

SKriv til databasens kontaktperson Julie Andersen, juland@rkkp.dk, hvis du har spørgsmål.